شکایت از سایت های اینترنتی

فهرست مطلب

 

شکایت از سایت‌های اینترنتی که در این متن قصد دارم بررسی کنم که نحوه و روش‌های شکایت از سایت‌های اینترنتی چطوره؟!! در دنیای امروز با فراگیر شدن سایت‌های اینترنتی که خدمات مهمی را به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌کنند و به‌خصوص در زمان کرونا که تعطیلی بیشتری داشتیم خیلی از افراد اقدام به خرید اینترنتی از سایت ها می‌کردند و حالا به‌صورت خواسته یا ناخواسته بین طرفین معامله مشکلات و اختلافاتی رخ می‌دهد که اگر مراقب نباشیم در مواردی ممکن است خریدار با سرقت اینترنتی یا کلاه‌برداری اینترنتی مواجه شود. یکی از روش‌های باب شده در کلاه‌برداری گرفتن بیعانه از مشتری به این صورت که فروشنده قیمت بسیار جذابی را روی سایت می‌گذارد و خریدار برای‌اینکه فرصت رو از دست ندهد مقداری از مبلغ را به‌عنوان بیعانه به حساب خریدار پرداخت می‌کند

  بعد از مدتی فروشنده یا به بیانی مجرم از دسترس خارج می‌شود و خریدار هم پول خودش را از دست داده و هم کالایی دریافت نکرده است.به‌همین منظور بعد از این‌که کاربران سایت‌ها رو توصیه به‌در نظر داشتن یکسری نکات امنیتی هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی می‌کنیم به آنها یادآور میشویم که در مواردی می‌توانند اقدام به طرح شکایت از سایت‌های اینترنتی کنند، چه‌بسا که از این روش جلوی اقدامات مجرمانه برای سایرین هم گرفته می‌شود.

روش های شکایت از سایت


درحال‌حاضر مهم‌ترین روش‌ها برای شکایت از سایت‌های اینترنتی را می شود در سه دسته بررسی کرد؛ اولین راه شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق سایت ای نماد، دومین راه شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق پلیس فتا و سومین راه شکایت از طریق مراجع قضایی که در ادامه این موارد ذکرشده را شرح میدهم. شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق سایت Enamad.ir  که در این سامانه سایت‌های تعلیق شده و همین‌طور کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد قابل‌مشاهده هستند و همچنین درصورتی‌که اقدام به خرید از سایتی نمودید که کالای شما را تحویل نداد و خواستید از این سایت (enamad.ir) اقدام کنید با مراجعه به سامانه Enamad.ir این موضوع به‌سادگی امکان‌پذیر است.

در سامانه این نماد به چه مواردی و چگونه بررسی می‌شود؟!
موارد مورد بررسی این سامانه حوزه‌هایی مثل عدم ارائه کالا، طولانی شدن زمان ارسال کالا، رعایت نکردن قانون تجارت الکترونیک در زمینه فسخ قرارداد و مرجوعی کالا و غیره که به‌صورت مصالحه و میانجی‌گری برطرف می‌شود و در سایر موارد باید از طریق مراجع قضایی شکایت طرح شود.

 

شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق پلیس فتا

علاوه‌بر شکایت از سایت‌های اینترنتی در سامانه ای نماد پلیس فتا هم مرجع تخصصی برای انجام تحقیقات لازم در خصوص جرایمی مثل جرایم رایانه‌ای هست به‌همین خاطر برای ش شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق پلیس فتی نیز می‌شه اقدام کرد البته یک نکته خیلی مهم در مورد شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق سایت پلیس فتا وجود داره این هست که توی این روش شکایت شما به‌عنوان شاکی مورد رسیدگی حقوقی و کیفری قرار نمی‌گیرد به طوری‌که رأی لازم الاجرا صادر شود چراکه اصولاً پلیس فتا صرفاً تحقیقات را در حوزه تخصصی انجام میدهد و صادر کردن حکم و مجازات را در صلاحیت ندارد، پس اگر شما قصد شکایت و دریافت حکم ر دارید میتوانید روش شکایت از مراجع قضایی استفاده کنید.برای شکایت از سایت اینترنتی از طریق پلیس فتا ابتدا باید به سایت پلیس فتا مراجعه کنید.

 

شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق مراجع قضایی


یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌ها و روش‌های شکایت از سایت‌های اینترنتی شکایت از طریق مراجع قضایی که در این روش مرجع قضایی اقدام به رسیدگی شکایت و صدور رأی می‌کنه ، برای شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق مراجع قضایی مانند زمانی‌که پیگیری سرقت از حساب بانکی صورت‌گرفته شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه‌ای در این مورد ارائه دهد، حالا این‌که چه متنی در شکواییه بنویسیم بستگی به پرونده شما دارد، یعنی اگر سرقت اینترنتی انجام‌شده موضوع با کلاه‌برداری اینترنتی متفاوت است. درهرحال پس‌از این‌که از سایت اینترنتی شکایت کردید و مدارکی که درمورد تخلف سایت در اختیار دارید را پیوست یا ضمیمه می‌کنید شکواییه شما به مرجع قضایی صالح ارسال می‌شود که به‌احتمال خیلی زیاد به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع می‌شود بنابراین دادگاه و دادسرای صالح جرم کلاه‌برداری اینترنتی، دادگاه کیفری و دادسرای جرایم رایانه‌ای هستند.

ٖدرنهایت تیم حقوقی دادبان داتا در خدمت شما عزیزان برای حل مشکلات و به‌خصوص پیشگیری از مشکلات آینده می‌باشد، فقط کافیه به سایت ما مراجعه کنید و در قسمت درخواست خدمات با پر کردن فرم مخصوص در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درگاه خدمات

۱. برای مشاهده روند پرونده ، مراحل انجام کار یا هر نوع خدمات دیگر به « سامانه روند کار » مراجعه نمایید

۲. برای ورود به آکادمی آموزش مجازی به «آکادمی آموزش» مراجعه نمایید 

۳. در صورتی که جز وکلا ، کارشناسان حقوقی و کارمندان دادبان داتا می باشید به «سامانه پرسنل» مراجعه نمایید

ساعات کاری سامانه دادبان داتا همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ به غیر روزهای تعطیل می باشد

دادبان داتا با راه اندازی سامانه روند کار کلیه مراحل و کارهای صورت گرفته را به طور شفاف در سامانه قرارداده بنابراین نیازی به تماس تلفنی یا پیامی با هیچ یک از پرسنل نمی باشد اما در صورت لزوم با ارسال تیکت پشتیبانی در سامانه روند کار در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت 

*درصورتی که کاربر دادبان داتا نمی باشید برای برقراری تماس اینجا را کلیک نمایید