نحوه طرح دعوا و تنظیم دادخواست

فهرست مطلب

مقدمه

نحوه طرح دعوا و تنظیم دادخواست به این صورت است که در ابتدا می‌بایست برای رسیدگی در امور حقوقی دادخواست داده شود در واقع دادخواست شیوه رسمی طرح دعوا در محاکم دادگستری می‌باشد که باید شرایط و تشریفات خاصی در آن رعایت شود .

توجه داشته باشید که دادخواست و درخواست متفاوت از هم می‌باشند در واقع تقاضاهای فرعی ناظر به فرایند رسیدگی دعوا را درخواست می‌نامیم مانند درخواست کارشناسی ، درخواست تحقیق محلی ،درخواست صدور دستور موقت یا تامین خواسته …

البته در برخی موارد قانونگذار تسامحاً به جای به کار بردن عبارت «دادخواست» از «درخواست» نام برده مانند درخواست جلب ثالث یا درخواست تجدید نظر یا درخواست فرجام … که در این موارد عبارت درخواست در معنای اعم استفاده شده و منظور قانونگذار از این عبارت دادخواست بوده است .

آثار دادخواست 

آثار دادخواست از قرار زیر است: 

۱. اگر کامل باشد دادگاه را مکلف به رسیدگی می‌کند 

۲. خوانده را مکلف پاسخ می‌کند البته عدم حضور خوانده در جلسه یا عدم دفاع وی ضمانت اجرای خاصی ندارد 

۳. در برخی موارد برای اخذ خسارت تاخیر ی‌بایست ابتداً طلبکار مطالبه نماید اما اگر مطالبه ننماید مبدا تعیین خسارت تاخیر از تاریخ تقدیم دادخواست می‌باشد 

۴. دادخواست محدوده عمل دادگاه را تعیین می‌کند و دادگاه نمی‌تواند به موضوعی فراتر از دادخواست رسیدگی کند 

۵. زمان تقدیم دادخواست زمان تشخیص قابلیت پذیرش دعوا است 

۶. زمان تقدیم دادخواست زمان تشخیص صلاحیت محلی است 

اشخاص دادخواست دهنده 

در واقع بررسی می‌کنیم که چه اشخاصی ی‌توانند برای طرح دعوا اقدام نمایند 

  • شخص اصیل( ذینفع )
  • قائم مقام اصیل 
  • نماینده اصیل 

شرایط دادخواست 

  • شرایط اساسی
    • تنظیم دادخواست به شکل کتبی 
    • تنظیم دادخواست به شکل چاپی مخصوص 
    • زبان فارسی
    • امضا یا اثر انگشت
      • اگر موارد فوق رعایت نشود چنین دادخواستی قابل پذیرش و ثبت نیست بنابراین مدیر کل دفتر نباید آن را بپذیرد 
  • شرایط غیر قابل جبران
    • نام نام خانوادگی خواهان یا نماینده او 
    • اقامتگاه خواهان یا نماینده او
      • اگر موارد فوق رعایت نشود ادخواست توسط دفتر کل ثبت می‌شود اما مدیر دفتر شعبه‌ای که دادخواست ارجاع شده قراره رد دادخواست را صادر می‌کند 
  • شرایط قابل جبران
    • عدم الصاق تمبر به دادخواست و پیوست‌های آن 
    • نام نام خانوادگی و محل اقامت خوانده 
    • درج خواسته و بهای خواسته 
    • تعهدات و جهات استحقاق خواهان 
    • وسایل اثبات دعوا اعم از ادله یا امارات 
    • ضمیمه شدن تصویر مستندات 
    • ضمیمه شدن ترجمه رسمی اسناد غیر فارسی 
    • ضمیمه شدن تصویر برگه مثبت سمت 
    • تعداد کافی نسخ دادخواست و ضمایم آن
      • اگر موارد مذکور رعایت نشود مدیر دفتر رف ۱۰ روز اخطار رفع نقص صادر می‌کند و در صورتی که در این مدت موارد فوق الذکر اصلاح نشوند مدیر دفتر قرار رد دادخواست صادر می‌کند 

 

 

جریان دادخواست بدوی 

  1. در امور حقوقی شروع دادرسی با تقدیم دادخواست کتبی است 
  2. دادخواست در حال حاضر به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم می‌شود 
  3. مدیر کل دفتر دادخواست را ثبت کرده  رسیدی به خواهان تحویل می‌دهد که حاوی نام طرفین و تاریخ و شماره ثبت است 
  4. تاریخ فوق الذکر تاریخ طرح دعوا تلقی می‌شود 
  5. جز در برخی نقایص دادخواست( شرایط اساسی) نقص دادخواست مانع ثبت آن نیست حتی اگر ناقص باشد 
  6. مدیر دفتر کل فورا دادخواست را به نظر شعبه اول یا یکی از معاونین او می‌رساند 
  7. رئیس حوزه قضایی یا معاون وی دادخواست را به یکی از شعب ارجاع می‌دهند انتخاب شعبه به صلاحدید ایشان است 
  8. بعد از ارجاع پرونده به شعبه مدیر دفتر شعبه مرجوع الیه باید دادخواست را از حیث کامل یا ناقص بودن شرایط بررسی کند 
  9. اگر دادخواست کامل باشد بعداً کامل شود مدیر دفتر آن را به نظر قاضی شعبه می‌رساند و اگر قاضی دادخواست را ناقص تشخیص دهد با ذکر موارد نقص آن را به نزد مدیر دفتر اعاده می‌کند تا اقدام مقتضی در خصوص رفع نقص یا رد دادخواست را انجام دهد اما اگر کامل تشخیص دهد ستور تعیین وقت و ابلاغ دادخواست را صادر می‌کند
  10. تعیین وقت دادرسی توسط منشی شعبه صورت می‌گیرد 

طرح دعوا در محاکم کیفری 

و در آخر در خصوص طرح دعوا در محاکم کیفری اید بگوییم که نیازمند تشریفات و شرایط فوق الذکر نمی‌باشد و حتی در یک برگه عمولی هم می‌توان طرح دعوا نمود و دادگاه را ملزم به رسیدگی کرد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درگاه خدمات

۱. برای مشاهده روند پرونده ، مراحل انجام کار یا هر نوع خدمات دیگر به « سامانه روند کار » مراجعه نمایید

۲. برای ورود به آکادمی آموزش مجازی به «آکادمی آموزش» مراجعه نمایید 

۳. در صورتی که جز وکلا ، کارشناسان حقوقی و کارمندان دادبان داتا می باشید به «سامانه پرسنل» مراجعه نمایید

ساعات کاری سامانه دادبان داتا همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ به غیر روزهای تعطیل می باشد

دادبان داتا با راه اندازی سامانه روند کار کلیه مراحل و کارهای صورت گرفته را به طور شفاف در سامانه قرارداده بنابراین نیازی به تماس تلفنی یا پیامی با هیچ یک از پرسنل نمی باشد اما در صورت لزوم با ارسال تیکت پشتیبانی در سامانه روند کار در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت 

*درصورتی که کاربر دادبان داتا نمی باشید برای برقراری تماس اینجا را کلیک نمایید